مستندات آموزشی

قطعات داخلی و عملکرد گیربکس اتومات DAE

اصول عملکرد هر دنده

در این قسمت وضعیت شیر های برقی ، کلاچها و ترمز ها با توجه به وضعیت لیور دسته دنده خدمتتان تشریح میگردد.

 

 

موقعیت لیور دسته دنده در حالت P

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت پارک بشرح زیر است

-وقتی که موقعیت لیور دسته دنده را در حالت P) پارک ( قرار می گیرد. ، ترمز B2 فعال شده که این امر باعث قفل شدن چرخ دنده سیاره ای 2 که مربوط به دنده 1 وعقب میشود .

-در این حالت اهرم قفل چرخ دنده پارک که روی محور میانی می باشد را قفل میکند.

منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI

موقعیت لیور دسته دند درحالت عقب (R)

در این حالت با توجه به فعال شدن تعدادی از شیر های برقی ، مجموعه چرخ دنده های سیارهای در

وضعیت جدول زیر قرار میگیرند :

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده عقب بشرح زیر است :

هنگامیکه موقعیت لیور دسته دنده در حالت عقب قرار میگردد باعث میگردد تا ترمز B2 باعث قفل شدن چرخ دنده سیاره ای 2 شده و با توجه به فعال شدن کلاچ c3 که ناشی از فعال شدن شیر برقی SLC3 است

دنده عقب فراهم میگردد. شفت توربین نیرو را به چرخ دنده جلویی منتقل می کند، سپس سرعت را کاهش می دهد و گشتاور را به حامل سیاره جلو افزایش می دهد، دنده خورشیدی عقب را از طریق کلاچ C3 به حرکت در می آورد، سپس سرعت را کاهش می دهد و گشتاور را به چرخ دنده حلقه عقب افزایش می دهد و آن را به چرخ دنده عقب منتقل می کند. توپی از طریق شفت میانی و دیفرانسیل در جهت مخالف با نسبت انتقال 3.193 نیرو از طریق تورک کنورتور به محور ورودی گیربکس منتقل میگردد.

موقعیت لیور دسته دند درحالت خلاص (N)

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده خلاص (N) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد:

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت خلاص بشرح زیر است :

هنگامی که لیور دسته دنده را در موقعیت خلاص قرار میدهید،ترمز B2 ،حامل چرخ دنده سیاره ای 2 را قفل میکند (PC2) .

منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI

د- موقعیت لیور دسته دند درحالت دنده یک

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده یک (D1) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد.

نکته: ترمز B2 زمانی فعال است که موتور دور آرام است فعال است ( خودرو متوقف است ) مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده یک بشرح زیر است :

در دنده یک ،کلاچ یکطرفه حامل مجموعه سیاره ای را قفل میکند (PC2) .

کلاچ C1 چرخ دنده خورشیدی S3 را به حرکت در میاورد.

نیرو از طریق تورکنورتور (با کاهش دور و افزایش گش 0تاور) به مجموعه سیاره ای جلوئی گیربکس منتقل میگردد .

نیرو از طریق کلاچ C1 به چرخ دنده خورشیدی S3 منتقل میگردد.

انتقال گشتاورونیرو از طریق مجموعه سیاره ای ها گیربکس به محور میانی و دیفرانسیل منتقل میگردد.

نسبت انتقال از محور میانی به دیفرانسیل 4.044 صورت میگیرد.

ه-موقعیت لیور دسته دند درحالت دنده دو

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده دو (D2) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد.

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده دو بشرح زیر است :

ترمز B1 چرخ دنده خورشیدی S2 را قفل میکند.

کلاچ C1 چرخ دنده خورشیدی S3 را به حرکت در میاورد.

نیرو از طریق تورکنورتور (با کاهش دور و افزایش گشتاور)به مجموعه سیاره ای جلوئی گیربکس منتقل میگردد .

نیرو از طریق کلاچ C1 به چرخ دنده خورشیدی S3 منتقل میگردد. انتقال گشتاورونیرو از طریق مجموعه سیاره ای ها گیربکس به محور میانی و دیفرانسیل منتقل میگردد.

نسبت انتقال از محور میانی به دیفرانسیل 2.371 صورت میگیرد.

و- موقعیت لیور دسته دند درحالت دنده سه

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده سه (D) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد.

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده سه بشرح زیر است :

نیرو از طریق کلاچ C3 به چرخ دنده خورشیدی S2 منتقل میگردد.

کلاچ C1 چرخ دنده خورشیدی S3 را به حرکت در میاورد.

نیرو از طریق تورکنورتور (با کاهش دور و افزایش گشتاور)به مجموعه سیاره ای جلوئی گیربکس منتقل میگردد .

نیرو از طریق کلاچ C1 به چرخ دنده خورشیدی S3 منتقل میگردد.و نیز نیرو از طریق کلاچ C3 به چرخ دنده خورشیدی S2 منتقل مبگردد . انتقال گشتاورونیرو از طریق مجموعه سیاره ای های گیربکس به محور میانی

و دیفرانسیل منتقل میگردد.

نسبت انتقال از محور میانی به دیفرانسیل 1.556 صورت میگیرد .

ز- موقعیت لیور دسته دند درحالت دنده چهار

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده دو (D2) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد.

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده چهار بشرح زیر است :

نیرو از طریق کلاچ C2 به حامل چرخ دنده خورشیدی PC2 منتقل میگردد.

کلاچ C1 چرخ دنده خورشیدی S3 را به حرکت در میاورد.

نیرو از طریق تورکنورتور (با کاهش دور و افزایش گشتاور)به مجموعه سیاره ای جلوئی گیربکس منتقل میگردد .

نیرو از طریق کلاچ C1 به چرخ دنده خورشیدی S3 منتقل میگردد هم زمان و نیز نیرو از طریق کلاچ C2 به حامل چرخ دنده سیاره ای منتقل میگردد . انتقال گشتاورونیرو از طریق مجموعه سیاره ای های گیربکس

به محور میانی و دیفرانسیل منتقل میگردد.

نسبت انتقال از محور میانی به دیفرانسیل 1.159 صورت میگیرد .

منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI

ح- موقعیت لیور دسته دند درحالت دنده پنجم

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده پنجم (D5) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد.

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده پنجم بشرح زیر است :

نیرو از طریق کلاچ C2 به حامل چرخ دنده خورشیدی PC2 منتقل میگردد.

کلاچ C3 چرخ دنده خورشیدی S2 را به حرکت در میاورد.

نیرو از طریق تورکنورتور (با کاهش دور و افزایش گشتاور) به مجموعه سیاره ای جلوئی گیربکس منتقل میگردد .

نیرو از طریق کلاچ C3 به چرخ دنده خورشیدی S2 منتقل میگردد هم زمان و نیز نیرو از طریق کلاچ C2 به چرخ دنده سیاره ای 2 منتقل میگردد . انتقال گشتاورونیرو از طریق مجموعه سیاره ای های گیربکس به

محور میانی و دیفرانسیل منتقل میگردد.

نسبت انتقال از محور میانی به دیفرانسیل 0.852 صورت میگیرد .

ط- موقعیت لیور دسته دند درحالت دنده شش

در زمانیکه لیور دسته دنده در حالت دنده شش (D6) قرار میگیرد . شیر های برقی بشرح زیر فعال میگردد.

مسیر انتقال قدرت در گیربکس در موقعیت لیور دسته دنده در حالت دنده پنجم بشرح زیر است :

نیرو از طریق کلاچ C2 به حامل چرخ دنده خورشیدی PC2 منتقل میگردد.

ترمز B1 چرخ دنده خورشیدی S2 را قفل میکند.

نیرو از طریق تورکنورتور (با کاهش دور و افزایش گشتاور)به مجموعه سیاره ای جلوئی گیربکس منتقل میگردد .

نیرو از طریق کلاچ C2 مستقیما به حامل چرخ دنده خورشیدی منتقل میگردد انتقال گشتاورونیرو از طریق مجموعه سیاره ای های گیربکس به محور میانی و دیفرانسیل منتقل میگردد.

نسبت انتقال از محور میانی به دیفرانسیل 0.672 صورت میگیرد .

منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *