معرفی گیربکس DAE

گیربکس DAE یک گیربکس 6 سرعته است و مدل آن بنام A6F5AS11GL است و به صورت کلی طرح اصلی این گیربکس کپی از یک گیربکس ساخت شرکت ایسین میباشد.کمپانی DAE یا Dong’an Automotive Engine یکی از بزرگترین کمپانیهای چینی است که در ساخت تجهیزات خودرو فعالیت دارد و به جهت همکاری با میتسوبیشی بسیار معروف است.
ابعاد این جعبه دنده ۳۴۵*۵۱۱*۳۸۸ است و حداکثر گشتاور آن 280 نیوتن متر است. شایان ذکر است که طبق مشخصات مربوطه، گشتاور ورودی دنا پلاس قابلیت ارتقا تا 320 نیوتن متر را دارد. وزن آن بدون روغن 77 کیلوگرم است. دمای کارکرد روغت در حالت ایده آل بین 80 الی 100 درجه می باشد. در صورت افزایش دما به بالای 120 درجه پروتکل حفاظتی گیربکس توسط TCU فعال می شود و گیربکس به حالت Limp home می رود.

منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI
سابقه گیربکس DAE
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE نخستین بار بر روی کراس آور چانگان CS75 نصب و آزموده شد، اما این گیربکس به طور رسمی با کراس آور زوتی T600 کوپه روانه بازار شد و در مدل های 2019 کراس آور زوتی T600 کوپه از ورژن اول گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE با موتور ۱.۵ لیتر بنزینی توربو استفاده کرده است. کراس آور زوتی T600 کوپه از جمله خودروهایی است که گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE بر روی آنها نصب شده و هم اکنون در کشور ما نیز عرضه میشود. این گیربکس بر روی زوتی T500 نیز نصب شده است. در مدل های 2018 کراس آور زوتی T500 نیز از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE با موتور ۱.۵ لیتری بنزینی توربو استفاده شده است.

عملکرد ورژن دوم گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE به حدی مطلوب بوده که مورد توجه قرار گرفته و در سال ۲۰۱۸ از طرف انستیتو تحقیقات مهندسی خودرو چین یا همان CAERI این گیربکس جز ده گیربکس برتر بازار خودروی چین شناخته شده و رتبه هفتم را دریافت کرده است. از نظر کارشناسان CAERI آنچه که قابل توجه است این بوده که متخصصان DAE بر خلاف سایر تولید کنندگان گیربکس های چینی توانسته به دانش پایه طراحی و ساخت واحد کنترل گیربکس یا همان TCU، واحد هیدرولیکی کنترل یا همان HCU، واحد کنترل موتور یا همان ECU و برنامه نویسی آنها دست یابند. البته ورژن اول گیربکس ۶ سرعته DAE در سال ۲۰۱۷ با کراس آور زوتی T600 کوپه در این رقابت شرکت کرد و موفق به دریافت جایزه نشد و در سال ۲۰۱۸ نیز گیربکس CVT 25 نصب شده بر روی آریزو ۶ نیز جایزه رتبه نهم را دریافت کرد. علاوه بر این شرکت هنگ تنگ از جمله خودروسازان چینی دیگر است که از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE بر روی خودروهای خود نصب میکند و در مدل های ۲۰۲۰ هنگ تنگ X7 نیز از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE با موتور ۱.۵ لیتری بنزینی توربو استفاده کرده است.

روش کار گیربکس DAE
شفت ورودی که به توربین تورک کنورتور متصل است با گردش توربین، شروع به گردش می کند. این شفت در داخل گیربکس مستقیما به رینگی مجموعه سیاره ای ساده )مجموعه دوم( و توسط یک کلاچ به قفسه مجموعه اول متصل می شود. همچنین این قفسه می تواند توسط یک ترمز و کلاچ یک طرفه به بدنه گیربکس متصل و ثابت شود.
شفت خروجی در تمامی دنده ها رینگی مجموعه اول ( راوینیو )می باشد که توان خروجی خود را جهت کاهش دور و افزایش گشتاور به دیفرانسیل منتقل می کند.

منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI
در این گیربکس سه مجموعه کلاچ با نام های C1 ، C2 و C3 به کار می رود و دو ترمز B1 و B2 به کار رفته است ترمز اول از نوع باندی و ترمزدوم چند صفحه ای می باشد.
گیربکس DAE تنها دارای سه سنسور می باشد، سنسور دما، سرعت ورودی و سرعت شفت خروجی، سنسور شفت ورودی با بازکردن کارتل قابل تعویض بوده اما سنسور شفت خروجی نیاز به پیاده سازی گیربکس و دمونتاژ مجموعه های داخلی دارد.
این گیربکس فاقد سنسور فشار روغن بوده و برا ساس دور موتور، دور شفت ورودی و خروجی به طور نرم افزاری قادر به تخمین میزان فشار میباشد

نسل های گیربکس DAE در ایرانخودرو و انواع مدل های گیربکس DAE
در ابتدا ورود این گیربکس شاهد نسل 5 این گیربکس بر روی خودرو دنا با موتور ef7 بودیم و بعد از ان نوبت نصب این گیربکس بر روی خودرو های 207 و تارا با موتور tu5+ بود که به دلیل تغیر موتور و طبیعتا گشتاور و خروجی متفاوت نسل این گیربکس به نسل 7 تغیر کرد که این نغیر شامل تغیرات در قسمت دیفرانسیل و توربین و بلوک هیدرولیک و اجزا داخلی گیربکس شد
منبع: پیج اینستاگرامی IKCO.FANI
در حال حاضر نسل 7 این گیربکس بر روی خودروهای زیر نصب شده است :
ریرا
هایما s7pro
هایما 8s
هایما 7x
تارا
دنا
207 mc
شاهین
معرفی دنده ها

ضرایب دنده

عالی ترین مقاله موجود بود ممنونم من دانشجو هستم و استفاده زیادی برام داشته
تو اینستاگرام یه ویدیو معرفی کامل بزارید